2010-05-02

ليلة مقتل جيري



كلنا يعرف العداوة القائمه بين القط والفأر انها الفطره التي فطرهما الله عليها ، فدائما يتربص القط بالفأر ولا يراه الا مجرد وجبة دسمه يتمناها ليل نهار

منذ ان خلقهما الله مطاردات ومعارك طويله دارت رحاها

تعب الفأر انهكه تربص القط الدائم به ، لا يتركه يهنأ بوجبه شهيه من الجبن او قطعه ولو صغيره من اللحم ،
دائما له بالمرصاد ، يهرب منه بأعجوبه ،
الكوابيس تلاحقه ليل نهار ويعيش في رعب دائم يخشي ان يكون مصيره كمصير أبائه واجداده

حاول ان يجد حلا لهذه الكارثه

فكر كثيرا ولم يهتدِ لحل

واخيرا قرر ان يعرض علي القط معاهدة صلح وان يكف كل منهما عن مضايقة الآخر او ملاحقته بالأذي

ومقابل ذلك يعملا سويا في الفن ليصبحا اشهرثنائي في دنيا الكرتون ، ويتخذ كل منها اسما سنيمائيا يصبح ملأ السمع والبصر

توم وجيري

عندها يتوفر لتوم ( القط ) كل ما يتمناه...... اللبن واللحم والسمك والاموال وكل شئ كل شئ الا لحم الفئران

قدم الفأرعرضه المغري قائلا :

بماذا تتميز عنا نيمو؟؟ الا تتذكر عندما كانت مجرد سمكة زينه في حوض ضيق يتوسط مدخل المنزل

او تويتي التي كانت مجرد بطه صفراء صغيره في الحديقه الخلفيه لا يسمع بها انسان ؟

انظر كيف اصبحت مكانتهما ، تنهال عليهما العروض والاموال وتحيطهما اضواء الشهره في كل مكان

كان العرض مغريا ، تخيل القط نفسه وهو محاطا بالمعجبين والاضواء ويمتلك كل شئ في الدنيا يتمناه

فكر قليلا لن يضره شيئا اذا تخلي عن لحم الفئران لا يهم فالبدائل المتاحه كثيره

واخيرا قرر الموافقه

ووقع معاهدة الصلح وعقد إحتكار سنيمائي بالملاين

أول بنود العقد ان علي توم ان ينسي تماما طعم لحم الفئران وانه لو إلتهم فأر واحد فقط لانتهت كل علاقة له بالسينما وبالشهره وتم فسخ العقد فورا مع إلزامه بالغرامه

في اول الأفلام بعد معاهدة الصلح وقفا امام الكاميرا مستعدين لتنفيذ كل ما يطلبه المخرج

عندما سمع توم التعليمات تبين له ان جيري سيكون المنتصرعلي طول الخط وتنتهي المشاهد دائما بضحكاته الشامته وسخريته اللاذعه

اثناء التصوير كان يحاول الابتسام وهو يتلقي ضربات جيري محاولا ان يرضي المخرج بكل الطرق

و يعود ليذكرنفسه لا مانع مادامت المسأله تمثيل قي تمثيل يجب ان يطيع اوامر المخرج وإلا استغنوا عنه

تتوالي الأفلام ولا يتغير شئ ، جيري منتصر علي طول الخط وتوم ذليل مطأطئ الرأس

كانت هذه العلاقه الغريبه تقد مضجعه يفكر فيها ليل نهار

انه القط الوحيد من دون القطط الذي ينتصر عليه فأر

ثم يعود ويكرر انه مجرد تمثيل كما ان هذه العلاقه الغريب لاتعود عليه وحده بالنفع ولكن ايضا علي ملايين البشر والصغار منهم خصوصا

كان يتعذب من نظرات السخريه التي تلاحقه من بقية القطط وتجنبهم الحديث معه

ومع ذلك كان يردد لنفسه اكيد سيأتي يوم يتفهموا فيه موقفي

مرت الايام زادت شهرة توم وفي نفس الوقت زادت وحدته فاطعته كل القطط
اصبحت نظرات الاحتقار تطارده في كل خطوه تجنبه الجميع

شعر بالذل والمهانه والضآله و بتفاهة ما وصل اليه

كيف هانت عليه نفسه لهذا الحد ؟؟
كيف يضحي بكرامته من اجل المال ؟؟
ماذا تفيده الشهره وهو منبوذ من بني جنسه ؟؟

ولكنهم يرفضون الاستماع الي، لو سمعوني مره واحده فقط لتفهموا موقفي

لا فائده لن يتسعيد مكانته الا اذا أدب هذا الفأر الذي اهدر كرامته ،عندها سيكون بطل حقيقي لا كرتون

وسيحترمه الجميع

في صباح اليوم التالي ومع بداية التصوير قرر توم ان يضع حدا لعذاباته وان ينهي احساسه بالمهانه

اعطي المخرج اشارة بدأ التصوير وامرالجميع بالسكوت


عندها اقترب توم اكثر من جيري



اقترب



واقترب




ثم فتح فمه والتهمه بين انيابه



تمت

21 comments:

hamy يقول...

جميله جدا لا ادرى لماذا اثناء قراءتى كنت متقمصه شخصية القط حتى المشهد الاخير الذى ما ان فرأته حتى توقف تفكيرى فجأه ثم انتابتنى سعادة غريبه ربما لاننى تيقنت ان الفار لم يضع خطه بديله اذا فشلت خطته الاولى فقد خانه غروره وذكائه
السؤال الاهم - فى واقعنا الحاضر هل وضع الفار خطه بديله ام ليس بعد؟

جنّي يقول...

السلام عليكم

كيف حالك يا دكتورة لعلك بخير ..

القصة جميلة ..

يقولون الطبع يغلب التطبع ..

وليت من وافقوا على استمرار المفاوضات مع اليهود يعلموا حقيقتهم بعدما لدغوا منهم الكثير من المرات ولكن لا قلوب لهم يفقهون بها ..

تحيتي

مع اصرارى يقول...

هايل.
القصة فيها حاجات كتير جميلة.
يا ريت تستمرى فى هذا النوع من الكتابة.

يعنى لا بروتكولات ولا تفاهمات لا بد من اللجوء لقانون الطبيعة.

فى النهاية لا يصح إلا الصحيح.

إعرف عدوك.

خدعوك فقالوا

جميلة بجد

زيدينا

خمسة فضفضة يقول...

هامي :

اكيد لم يضع خطة بديله والا ماكانش هايوصل بيه الحال انه بين انياب القط

اعتقد برضو فالواقع افار لسه بيدور علي خطة بديله ومش لافيها عشان هو مستريح كده :))



---------------


جني :

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمد لله كويسه اخبار حضرتك ايه

الناس دي علي ابصارهم غشاوة وفي آذاتهم وقرا يا استاذي الفاضل


---------------
استاذ مصطفي
شكرا كتير علي كلامك الجميل

لا يصح الا الصحيح
بس كل واحد شايف الصحيح ده من وجهة نظره هو وبس للاسف

أحمد الله يقول...

قصة جميلة ... طوول ما انا بسمع القطة والفار كنت فعلا بشفق على القط ( كلنا فى الواقع بنكره الفيران اصلا ) .. بس فى القطة كده انتهت بمنتهى السهولة ... بأكلة وخلاص بردوو ما ردتش كرامته أوى يعنى


سلمت يدايك

alo2ah يقول...

:) صباح الخير يا جميلة .
معلومة معكننة قليلا ، هي أن القطط لا تأكل الفئران بل تتسلى فقط بمطاردتها !
:) لا أعتقد أن جيري دائما هو المنتصر كانت هناك لحظات من المجد لتوم وان كانت قليلة ، تدوينة جميلة طبعا ، وتثبت نظرية أحد الاصدقاء - من زاوية أخرى طبعا- أن توم وجيري هي ترسيخ معتقد أن بامكانك أن تحصل على أي شيء بأي وسيلة كانت أخلاقية أم لا أخلاقية لكن المهم بالنهاية هو أن تحصل عليه :)
تحياتي

Hadota ... حدوتة يقول...

الله يا فضفضة حلوة اوى

يعنى فى الاخر لا نفع الفار معاهدات ولا اتفاقات ... مهما اتعاهدنا واتفقنا احنا فى الاخر قط وفار

والفار .. سوسة هو كمان .. اه من حقه ان محدش يطارده ولا ياكله .. بس من مش من حقه يعمل افلام يطلع فيها منتصر على طول هههه يوم له ويوم عليه


نظرة الناس مهمة .. وبيكون لها تأثير قوى جدا فى حياتنا .. الناس بتتأثر بكلام الناس لدرجة انها ممكن تغير خط سير حياتها او تأذى نفسها وتتخلى عن راحتها وسعادتها .. حتى لو كان نظرة الناس مجرد نوع من الحقد ومحاولة تقليل الواحد من ثقته بنفسه :)

ابدعتى بجد تسلم ايدك :)

راجى يقول...

جميلة ومليئة بالمعانى والاسقاطات
ياترى امتى مصر (توم ) حتفسخ اتفاقية كامب دافيد وتاكل ( جيرى )

يا مراكبي يقول...

بسم الله ما شاء الله .. مرة واحدة 3 بوستس بعد طول انقطاع

:-)

حلوة جدا حكاية توم وجيري دي .. ما حدش فكر قبل كده فيهم من المنظور ده .. وفعلا لو هما شخصيات حقيقية هتلاقيهم يعملوا كده في الواقع ويويصلوا للنتيجة اللي انتي وصلتي ليها في آخر القصة

حقيقي جميلة لأني بحب الأفكار الجديدة دايما


---

التاني .. عجبني الإعتراف الطبي ده جدا وخصوصا انه صادر منك انتي .. سبحان الله .. فيه فعلا أطباء بينسوا انهم في يوم من الأيام ممكن يكونوا مكان المريض وساعتها بيسترجعوا ايه الخطأ اللي عملوه مع المرضى قبل كده .. وكما تدين تدان .. قاعدة دائما منسية للأسف


---

التالت .. على فكرة الجزار ممكن يرجع اللحمة وهي مطبوخة لو كانت مطبوخة كويس .. أهو يوفر تعب مراته وياكل عالجاهز .. المهم بس يرجع فلوسها .. ههههه

Big Code يقول...

رائعة حقا
وكنا نشعر حقيقةً بأن لتوم صفات حميدة وهوايات اخرى غير أكل الفئران
ولكن لم نكن ندري ان له كرامة كتلك التي شهدت بها نهاية قصتك

تحياتي

Me7'o يقول...

ما ينفعش


ما ينفعش جيرى يموت هانلاقيه برضه عمال يتنطط جوه بطن توم وينزل فى ديله ويطلع فى عينيه وفى الآخر ياإما يقطع طبلة ودنه يا إما يكسر صف سنانه المهم إنه مايموتش ويفضل عايش

ELMOSTAFZ يقول...

فكرتني بالواد الامريكي اللي عمل مجسمات و صور لكل افلام الكارتون بمشاهد دموية تنهي كل الأفلام...
إحقاقا للحق أنا استغليت الصور بتاعة الواد و عملت بيها بوست عندي :)
تحياتي...

ستيتة حسب الله الحمش يقول...

انا شايفة ان توم الأيام دي مستحلي ان جيري يضربه على قفاه
يبيع كل شيء مرة من اجل الأصفر الرنان ومرة من أجل بريق سلطة واهية خائبة
لسه مشفتش توم وهو بيكلم ضميره وبيفوق
ياترى ها يفوق؟
هذا ما ستعرضه سينيما الأيام الأتية

تحياتي

K يقول...

نهاية جميلة
لكنها متفائلة أكثر من اللازم
القط أصبح مترهلا بعد سنوات طويلة من الكسل
يحتاج لإعادة تأهيل أولا، قبل أن يقدم على هذه الخطوة
ألا تذكرين حين كان القط يفرد عضلاته على الفأر، كان هذا الأخير يستنجد بفأر آخر أقوى منه، يمت له بصلة قرابة؟؟
هذا الفأر الآخر يملك من القوة ما تمكنه من ترويض القط

YOURS يقول...

طيب نحمد ربنا إنه فاق أينعم فاق متأخر شويه بس فاق , لكن فى ناس مش عايزه تفوق أبدا ومصره على السبات العميق

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم :
احمد :

وفيه رد كرامه اكتر من ان القط انهي حياة الفار واكله ؟؟

---------
ألاء:
بجد مش بياكله اول مره اعرفها الحكايه دي
ايوه تحسي ان توم وجيري تجسيد للميكيافيلليه جيري طول الوقت رافع شعارالغايه تبرر الوسيله
:))
---------------

حدوته :

بس فحكايتنا دي كلام الناس - القطط التانيه - كان صح
ومافيش شئ يعوض الواحد عن كرامته

----------------------

راجي :

يديك ويدينا طولة العمر يا فندم

خمسة فضفضة يقول...

باشمهندس احمد :

دا ايه التعليق الكوميو دا سيادتك :))
منورني والله ويارب تنورني باقي ال 30 يوم
:))

--------------------

big code

مافيش حد ماعندوش كرامه

-------------------
Me7'o

هههههههه
معني كده ان المثل اللي بيقول القط مابيحبش الا خناقه صحيح

:))

----------------------

ELMOSTAFZ

رحت اتفرجت حلوه البوسترات بس فعلا دمويه زياده عن اللزوم

:))

خمسة فضفضة يقول...

حبيبتي ستيته

والله يا دكتور احنا بنأمل وبندعي ربنا ليل نهار انه يوفق بقي اصل خلاص الواحد ماعدش قادر يستحمل

------------

k

ماتقلقش اكيد فاخر العتمه ضي
والقط العجوز المترهل مش هايفضل جاسم عالصدور كتير

---------------------------

yours

الناس اللي انت بتتكلمي عليها دي ناس ماتت من زمان بس لسه ماندفنتش وان شاء الله يبقي قريب
بس سيبك انتِ منوراني ياقلبي مش كنتي تقوليلي افرش الارض ورد واعلق الزينات :))
--------------------------

محمد عبد الغفار يقول...

فقط هذا يحدث

فى اخر الزمان

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استاذ محمد

الله يبشرك بالخير

:))

Sara يقول...

جميلة جدًا

لا يصح إلا الصحيح :)

القرآن الكريم